søndag den 22. september 2013

Første indtryk af den canadiske kultur

En måned. En hel måned har jeg været i smukke Vancouver nu, og det er stadig lige fascinerende.
For hver dag der går lærer jeg nye ting omkring den canadiske kultur og for hver dag der går ser jeg smukker og smukkere natur. Det er livet!

Der er en række ting som andre nok ville se som små, ligegyldige detaljer men som for mig er en stor del af min hverdag herovre.
- det faktum at jeg næsten dagligt møder vaskebjørne på vej gennem campus til skole.
- ikke kun vaskebjørne, men også bjørne, kommer et smut forbi campus til tider, men jeg har selvfølgelig misset dem alle gangene. I går havde vi besøg af to fuldvoksne bjørne som rodede igennem skraldespandene lige i det residence-områder, jeg bor - men jeg var der ikke...
- hvor opmærksomme alle er omkring miljøet - jeg troede vi var miljøvenlige i DK men herovre er de det på et helt andet niveau. De har skraldespande til alle former for skrald overalt så det er umuligt at undgå at være miljøvenlig, og nede i byen kører busserne på elektricitet:


- der er maaaange hipstere herovre - næsten flere end i DK, hvilket jeg ikke troede var muligt!
- canadiere er virkelig venlige - den eneste sure canadier jeg har mødt indtil videre var en mountainbiker som blev lige lovlig meget sur over at vi fyldte hele vejen da vi vandrede i Whistler - hvilket, nu hvor jeg tænker nærmere over det, egentlig var fair nok..
- canadiere finder enhver mulighed for at kunne få natur ind i billedet. Eksempelvis har de træer på skyskraberne i downtown Vancouver:


og her på campus er der i den grad heller ikke sparet på planterne, hvilket jeg egentlig er glad for eftersom de af en eller anden grund har besluttet sig for at køre et beton-tema, der ikke ligefrem gør regnen mindre grå og kedelig.
- det er meget nemmere at blive motiveret til at dyrke motion herovre, så I kan godt forvente en rigtig fit Kristine, når jeg kommer tilbage til januar :D fitness- og sportsmulighederne på campus er uendelige - bortset fra min yndlingssport, håndbold, selvfølgelig... - og hvis du gerne vil løbe i naturområder er der også rig mulighed for det, eftersom Burnaby Mountain Park omgiver SFU-campus :)
- skolemæssigt er der én ting, som har gået mig rigtig meget på indtil videre: alle er siiiindsygt konkurrencemennesker i business fakultetet, hvilket nærmest gør det umuligt at sige noget i timerne og dette er et problem eftersom deltagelse udgør en forholdsvis stor del af din endelige karakter. Det virker ikke som om, de tager hensyn til, at engelsk ikke er alles første sprog...

... Og jeg kunne blive ved!

I weekenden var jeg på tur i Whistler og det var en virkelig hyggelig og ikke mindst smuk by. Fik tusindvis af sommerfugle i maven da jeg gik rundt i Whistler Village med tanken om at vi - som i danskerne - skal dertil til december for at stå på ski, samt holde jul og nytår!!!

Jeg går også og leger lidt med tanken om at tage til USA igen før jeg tager tilbage til Danmark.... Når jeg er herovre ville det være direkte dumt at lade vær med at rejse over grænsen til staterne!


Håber at i alle har det lige så skønt som mig hjemme i lille Danmark :) Knuuuuuus!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar